Meet the Rebels
Kristel de Groot
Oprichter & Creatieve Strateeg
Waarom ben ik sociaal?
Ik hou van mensen om mij heen, zij geven mij nieuwe inspiratie en energie. In mijn werk als strategisch adviseur uit dat zich in het verbinden van mensen, organisaties en sectoren. Mijn maatschappelijke betrokkenheid zie je terug in de vraagstukken die ik in mijn werk oppak en in de projecten die ik uitvoer op vrijwillige basis in mijn wijk en stad.
Waarom ben ik rebels?
Altijd vragen naar het waarom… Nieuwsgierigheid naar het onbekende is een eigenschap die ik al jong ontwikkeld heb. Het heeft mij door verschillende banen naar het ondernemerschap geleid. Ik ben een rebel, maar wel één met een missie! Als creatieve strateeg daag ik de gevestigde orde uit en ontwerp ik ecosystemen die passen bij de leefwereld en vragen van mensen.
Eva de Bruijn
Social Designer
Waarom ben ik sociaal?
Mentale gezondheid, het zorgsysteem of de vluchtelingencrisis. Maatschappelijke vraagstukken zijn vaak complex. Op verschillende niveaus zijn er veel mensen en partijen bij betrokken, met elk hun eigen belang. Van zorgverzekeraar tot buurtbewoner, van vluchteling tot patiënt. Om samen oplossingen te verzinnen, vind ik het belangrijk dat iedereen een stem krijgt in dit proces. Als social designer zorg ik daarvoor.
Waarom ben ik rebels?
Ik heb idealen, en daar strijd ik voor. Ik streef naar een samenleving waar iedereen zich welkom voelt en mee kan doen. Waar we maatschappelijke impact waarderen en in elkaar investeren. Om dat te bereiken, ben ik niet bang om het systeem te bevragen. Kom maar op!
Ayah Yacoub
Onderzoekend Ontwerper
Waarom ben ik sociaal?
Voordat ik keuzes maak wil ik graag de hele context weten. Dit zorgt ervoor dat ik alle kanten van het verhaal ga zoeken zodat ik weloverwogen keuzes kan maken waarin mensen hun inbreng is meegenomen. Dit zorgt er ook voor dat ik makkelijk met mensen in gesprek raak en veel leer van die gesprekken of ik de mensen nou ken of niet.
Waarom ben ik rebels?
Ik kan niet tegen onrecht en vind het belangrijk om te doen wat ik kan om ervoor te zorgen dat mensen de kans krijgen om het beste uit zichzelf te halen. In een maatschappij delen we deze verantwoordelijkheid, daarom vind ik het belangrijk om in maatschappelijke uitdagingen te duiken en die met creatieve ideeën op te lossen.
Mirthe Vos
Sociaal Ontwerper
Waarom ben ik sociaal?
Wanneer ik met mensen werk, weet ik dat ik het niet weet. Daarom ben ik scherp op aannames en ga ik opzoek naar wat mensen belangrijk vinden, wat hen bezighoudt en waar ze van dromen. Ook tijdens het proces blijf ik doorvragen en zet ik mijn vaardigheden in om ervoor te zorgen dat verschillende mensen worden betrokken en worden gehoord. Het niet weten zorgt er bovendien dat ik beter ga luisteren waardoor de echte behoeftes naar bovenkomen.
Waarom ben ik rebels?
Als sociaal ontwerper hecht ik geen waarde aan een uniek idee of dat een idee door mij is bedacht. Wat ik belangrijk vind is dat een idee in co-creatie is ontstaan, dat een diverse groep zich gehoord voelt en dat er met een idee wordt geëxperimenteerd in de context waarvoor die is bedoeld. Ik zet dus het liefst mijn creativiteit in om onderwerpen verassend te bevragen of om ideeën te bedenken die bijdragen aan verbinding.
Isis Peene
Verbindend Ontwerper
Waarom ben ik sociaal?
Sociaal zijn verbind en verbinding is naar mijn idee de sterkste kracht die er is. Ik zie mezelf als een verbindende ontwerper tussen mensen die elkaar wel willen begrijpen, maar elkaars taal niet spreken en tussen mensen met hun eigen gevoel. Ik bevraag graag mensen om inzicht te krijgen in hun behoeftes en zo nieuwe inzichten te verkrijgen. Ik zie mezelf graag als de ontwerper die vraagt: wat kunnen we samen maken? Door die vraag te stellen ontwerp je niet enkel voor mensen maar met mensen en dit vind ik de kracht van verbinding.
Waarom ben ik rebels?
Ik ben rebels omdat ik voorbij bestaande paden zoek naar nieuwe creatieve benaderingen voor complexe maatschappelijke vraagstukken. Ik ben een onderzoekende ontwerper die voor en met mensen iets wil ontwerpen en breek zo de grenzen tussen het creatieve en het sociale domein. Hierdoor kan een bestaande context bevraagd en veranderd worden voor de verbetering van het welzijn van een doelgroep. Dit kan frictie veroorzaken en vraagt om een rebelse mind-set.